تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری

به تارنمای رسمی عبدالحمید خدایاری شاعر، نویسنده و پژوهشگر بلوچ خوش آمدید .برای استفاده مطلوب در تارنما عضو شوید واز مطالب ناب و منحصر بفرد آن استفاده کنید.

آخرین ارسالی های انجمن

از اندیشیدن تا نوشتن - اکبری شلدره ای

آیا نوشتن ، فرزند اندیشیدن است یا نوشتن خود اندیشیدن است ؟ برخی بر این گمان اند که نوشتن ، همان تفکر و اندیشه ورزی است . یعنی هرکس که می نویسد در حال فکرکردن است . از این رو ، در نگاه این افراد ، نوشتن ، فاصله ای با اندیشیدن ندارد که هیچ بلکه خود تفکر است .

اینان نگاه فرایندی به نوشتن ندارند . به این همانی باور دارند . این همانی نوشتن با اندیشیدن . این که اکنون می نویسم دارم فکر می کنم و این که فکر می کنم می نویسم . یعنی این دو ، یک چیز هستند . اصلا دویی در میان نمی بینند .

از اندیشیدن تا نوشتن - اکبری شلدره ای

بارم نمره نوبت اول و دوم درس ادبیات فارسی پایه هفتم و هشتم دوره ی اول متوسطه

با سلام
قابل توجه همکاران
 ارزشیابی فارسی متوسطه اول در دو مرحله ی
 مستمر پیشنهادی (کتبی و شفاهی ) و پایانی (کتبی ) برگزار می گردد
بارم ها در دفتر کلاسی موجود است

به اطلاع کلیه ی مدیران محترم دبیرستان های دوره اول متوسطه و دبیران درس ادبیات این دوره می رساند که شیوه ی ارزشیابی درس فارسی پایه ی هفتم و هشتم از شفاهی به کتبی تغییر یافته است. لذا باید ارزشیابی این درس در برنامه ی امتحانات پایانی مدارس گنجانده و به اداره آموزش و پرورش مناطق مربوطه ارسال گردد. ضمناً دبیران باید سوالات خود را بر اساس جدول بارم بندی زیر طرح نمایند.

بارم نمره نوبت اول و دوم درس ادبیات فارسی پایه هفتم و هشتم دوره ی اول متوسطه 

موضوع

پایانی نوبت اول

پایانی نوبت دوم

شهریور

نیمه ی اول کتاب

نیمه ی دوم کتاب

بیان معنی شعر و نثر

6

2

4

6

شناخت و معنی واژه

2

5/0

5/1

2

درک متن

4

1

3

4

دانش های زبانی و ادبی

3

5/0

5/2

3

خود ارزیابی و تمرین های کتاب

3

1

2

3

حفظ شعر

2

-

2

2

جمع

20

20

20

براساس برنامه گروه ادبیات سازمان تالیف کتب درسی

قوانین و راهکارها برای انشانویسی درست

قوانین و راهکارها برای انشانویسی درست

انشا,نوشتن,آموزش,انشانویسی

معلم در کلاس درس دو راه بیشتر ندارد؛ اول دل بستن به روش‌های سنتی تدریس و دلخوش بودن به یادگار گذشته‌‌ها و دوم خروج از پوسته سنتی و رو آوردن به تعلیم و تربیت نوین.

دنباله متن در ادامه مطلب

قوانین و راهکارها برای انشانویسی درست

زندگینامه حافظ شیرازی بمناسبت 20 مهر زاد روز حافظ

تصویر حافظ شیرازی

زندگینامه حافظ شیرازی بمناسبت 20 مهر زاد روز حافظ

حافظ شیرازی

(سال و محل تولد: 726 هـ.ق- شیراز ، سال و محل وفات: 791 هـ.ق- شیراز)
شمس الدین محمد ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهوربه لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین است که تانام ایران زنده و پابرجاست نام وی نیزجاودان خواهد بود.
با وجود شهرت والای این شاعران گران مایه در خصوص دوران زندگی حافظ بویژه زمان به دنیا آمدن او اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی در حدود سال 726 ه.ق در شهر شیراز به دنیا آمد است.
اطلاعات چندانی از خانواده و اجداد خواجه حافظ در دست نیست و ظاهراً پدرش بهاء الدین نام داشته و در دوره سلطنت اتابکان فارس از اصفهان به شیراز مهاجرت کرده است. شمس الدین از دوران طفولیت به مکتب و مدرسه روی آوردو آموخت سپری نمودن علوم و معلومات معمول زمان خویش به محضر علما و فضلای زادگاهش شتافت و از این بزرگان بویژه قوام الدین عبدا... بهره ها گرفت.

دنباله درادامه مطلب

زندگینامه حافظ شیرازی بمناسبت 20 مهر زاد روز حافظ

فناوري اطلاعات و نقش آن در ارتقای كيفيت تعليم و تربيت

فناوري اطلاعات و نقش آن در ارتقای كيفيت تعليم و تربيت

مقدمه
تعليم و تربيت، پیوسته يكي از دغدغه‌هاي والدين و نظام آموزشي كشور بوده و هست؛ واژه‌اي كه فرايندي پيچيده را در خود جاي داده و خانواده‌ها و نظام آموزشي مداوم در تلاش‌اند اين فرآيند را با توجه به امكانات و ضروريات آن عصر، بهتر و سريع‌تر به سرمنزل مقصود برسانند.
عصر حاضر كه عصر IT يا همان فناوري اطلاعات و ارتباطات است، مي‌تواند كمك شاياني به اين امر بنمايد. امروزه استفاده فرزندان از رسانه‌ها و فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي اجتناب‌ناپذير بوده كه آسيب‌ها و پيامدهاي آن در شماره‌هاي پيشين مورد بررسي قرار گرفت. در اين جا، قصد داريم که نقش اين فناوري را در خدمت تعليم و تربيت مورد بحث قرار دهیم و تأثیر آن را در بهبود كيفيت تعليم و تربيت و نيز چگونگي نقش خانواده، نظام‌هاي آموزشي و سازمان‌هاي فرهنگي را در اجراي آن بيان نماييم.

از لوازم پيشرفت در عصر فناوري، تربيت نيروي انساني است كه بر عهده نظام آموزش و پرورش يك كشور مي‌باشد. ايران اسلامي نيز به عنوان يك كشور در حال توسعه بايد ابتدا ذخيره قدرتمند و پيشرفته‌اي به نام نيروي انساني داشته باشد تا بتواند اين سير صعودي را طي كرده، به كشوري پيشرفته مبدّل گردد. اين امر ممكن نخواهد شد، مگر در پرتو نظام آموزشي پيشرفته كه گام به گام خود را با دانش نوین مجهز كند. در عصر كنوني ديگر نمي‌توان مدرسه و كلاس را به شكل سنتي كه در زمان گذشته اداره مي‌شد، هدايت نمود. امروزه دانش‌آموزان، معلمان، ‌امكانات، فضاهاي ‌آموزشي و سایر تجهیزات آموزشی تغيير نموده‌اند و به موازات آن‌ها نوع آموزش‌ها نيز بايد تغيير يابد و به فناوري روز مجهز شود. ديگر معلم در كلاس نقش انتقال دهنده اطلاعات را ندارد؛ بلكه بايد به سويي پيش برود كه معلم فقط هدايت‌گر و راهنماي مسير آموزش محسوب شود. تعليم و تربيت سنتي، بر حافظه تأكيد دارد؛ در حالي كه تعليم و تربيت در عصر فناوري اطلاعات و ارتباطات، از دانش‌آموزان انتظار دارد چه بايد بدانند و در كجا دنبال آن باشند و چگونه اطلاعات را ذخيره نمايند.

دنباله در ادامه مطلب

فناوري اطلاعات و نقش آن در ارتقای كيفيت تعليم و تربيت

جدول ساعات و مواد درسی زبان و ادبیات فارسی دورۀ اوّل متوسطه

khodayaar.ir

http://sheklakveblag.blogfa.com/ پریسا دنیای شكلك ها

جدول ساعات و مواد درسی زبان و ادبیات فارسی

دورۀ اوّل متوسطه

ساعات 

 مواد درسی

نوع آزمون  و ارزش یابی

 

4

 

2

 

خواندن فارسی و درک متن

  شفاهی - کتبی

 

املای فارسی

       کتبی

2

 

آموزش مهارتهای نوشتاری

( نگارش و انشا )

       کتبی

منبع : شهدادب با اندکی تغییرات منطبق بر سایت تالیف کتب درسی

اضافه شدن کتاب‌ «مهارت نوشتاری» یا «انشا» در سال تحصیلی جدید به درس‌های کلاس هفتم و هشتم

 

اضافه شدن کتاب‌ «مهارت نوشتاری» یا «انشا» در سال تحصیلی جدید به درس‌های کلاس هفتم و هشتم

فریدون اکبری - عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی - که در عین حال ریاست گروه زبان فارسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی را هم بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تدوین دو کتاب تازه در این گروه گفت: دو کتاب با عنوان «آموزش مهارت‌های نوشتاری» (نگارش و انشا) تدوین شده که در سال تحصیلی جدید به مواد درسی پایه هفتم و هشتم متوسطه افزوده می‎شود.

این کتاب توسط فریدون اکبری و معصومه نجفی تدوین شده و بر اساس نسخه پی‌ دی افی که از این کتاب بر روی سایت دفتر برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی گذاشته شده، کتاب شامل فصل‌هایی چون مهندسی نوشتن، بیش‌تر بخوانیم، بهتر بنویسیم، نگاه کنیم و بنویسیم، گوش بدهیم و بنویسیم، فعالیت‌های نگارشی، درست‌نویسی، حکایت‌نگاری، مثل‌نویسی، تصویرنویسی و غیره می‌شود.

در این کتاب بخش‌های تمرینی هم آمده است. همچنین به آثار نویسندگان و شاعرانی چون نادر ابراهیمی، محمد گودرزی، محمد بهمن‌بیگی، قیصر امین‌پور، نیما یوشیج و هوشنگ مرادی کرمانی اشاره شده و نکاتی از کتاب‌های آموزش نگارش کسانی چون ابوالحسن نجفی، حسن ذوالفقاری و احمد سمیعی مورد استفاده قرار گرفته است.

درباره این نسخه پی‌دی‌اف در سایت این دفتر نوشته شده است: به اطلاع همکاران، صاحب‌نظران و معلمان گرامی درس زبان و ادبیات فارسی می‌رساند نگاشت اولیه (غیرقابل استناد) کتاب «آموزش مهارت‌های نوشتاری» (نگارش و انشا) هشتم جهت آشنایی بیش‌تر همکاران با ساختار کتاب، در دسترس عموم قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است این کتاب نسخه نهایی نیست و به دلیل احتمال تغییرات، به هیچ وجه قابل استناد نیست. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را جهت بهبود روند تالیف کتاب از طریق پست الکترونیکی برای گروه درسی زبان و ادبیات فارسی ارسال کنید:

منبع : گروه درسی زبان و ادبیات فارسی سازمان تالیف کتب درسی

انواع لحن و آهنگ های زبان فارسی

لحن چیست ؟

لحن،نحوه ی خواندن و بیان كردن جملات است با توجه به شرایط موجود و فضای حاكم بر جمله وكل متن

انواع لحن و آهنگ های زبان فارسی

لحن ستایشی

در چنین متونی خواننده باید تقدس ساحت پروردگار را در نظر بگیرد و با بیانی نرم متواضعانه او را ستایش كند .

نكته ای دیگری كه در لحن ستایشی باید لحاظ شود،رابطه ی صمیمانه میان بنده وآفریدگار است،یعنی درعین كوچكی وناچیزی متن را طوری باید بخواند كه این مؤانست در ذهن مخاطب تداعی شود.

انواع لحن و آهنگ های زبان فارسی

فرهنگ لغت دهخدا آنلاین فارسی

فرهنگ لغت دهخدا آنلاین فارسی

ا
آ
ب
پ
ت
ث
ج
چ
ح
خ
د
ذ
ر
ز
ژ
س
ش
ص
ض
ط
ظ
ع
غ
ف
ق
ک
گ
ل
م
ن
ه
و

                        

نمونه واژه های فرانسوی جاافتاده در فارسی و کلمات اصیل ایرانی موجود در عربی

نمونه واژه های فرانسوی جاافتاده در فارسی و کلمات اصیل ایرانی موجود در عربی
آیا می‌دانستید ،برخی‌ها، واژه‌های زیر را که همگی فرانسوی هستند ،فارسی می‌دانند؟

آسانسور، آلیاژ، آمپول، املت،  بتون، بلیت، بیسکویت، پاکت، پالتو، پریز، پلاک، پماد، پوتین، پودر، پوره، پونز، پیک نیک، تابلو، تراس، تراخم، نمبر، تیراژ، تور، تیپ، خاویار، دکتر، دلیجان، دوجین، دوش، دبپلم، دیکته، رژیم، رفوزه، رگل، رله، روبان، زیگزاگ، ژن، ساردین، سالاد، سانسور، سرامیک، سرنگ، سرویس، سری، سزارین، سوس، سلول، سمینار، سودا، سوسیس، سیلو، سن، سنا، سندیکا، سیفون، سیمان، شانس، شوسه، شوفاژ، شیک، شیمی، صابون، فامیل، فر، فلاسک، فلش، فیله، فیبر، فیش، فیلسوف، فیوز، کائوچو، کابل، کادر، کادو، کارت، کارتن، کافه، کامیون، کاموا، کپسول، کت، کتلت، کراوات، کلاس، کلوب، کلیشه، کمپ، کمپرس، کمپوت، کمد، کمیته، کنتور، کنسرو، کنسول، کنکور، کنگره، کودتا، کوپن، کوپه، کوسن، گاراژ، گارد، گاز، گارسون، گریس، گیشه، گیومه، لاستیک، لامپ، لیسانس، لیست، لیموناد، مات، مارش، ماساژ، ماسک، مبل، مغازه، موکت، مامان، ماتیک، ماشین، مانتو، مایو، مبل، متر، مدال، مرسی، موزائیک، موزه، مین، مینیاتور، نفت، نمره، واریس، وازلین، واگن، ویترین، ویرگول، هاشور، هال، هالتر، هورا و بسیاری از واژه‌های دیگر.

آیا می‌دانستید که ما بسیاری از واژه‌های فارسی‌مان را به عربی و یا به فرنگی واگویی (تلفظ) می‌کنیم؟ این واژه‌های فارسی را یا اعراب از ما گرفته و عربی (معرب) کرده‌اند و دوباره به ما پس داده‌اند و یا از زبان‌های فرنگی، که این واژها را به طریقی از خود ما گرفته‌اند، دوباره به ما داده‌اند و از آن زمره‌اند:

ـ از عربی:

فارسی (که پارسی بوده است)، خندق (که کندک بوده است)، دهقان (دهگان)، سُماق (سماک)، صندل (چندل)، فیل (پیل)، شطرنج (شتررنگ)، غربال (گربال)، یاقوت (یاکند)، طاس (تاس)، طراز (تراز)، نارنجی (نارنگی)، سفید (سپید)، قلعه (کلات)، خنجر (خون گر)، صلیب (چلیپا) و بسیاری از واژه‌های دیگر.

امروز ایرانیان هنگامی که می‌خواهند کسی را از کاری نهی کنند، به جای آن که مثلا بگویند: مکن! یا مگو! (یعنی به جای کاربرد م نهی) به نادرستی می‌گویند: نکن! یا نگو! (یعنی ن نفی را به جای م نهی به کار می‌برند).

در فارسی، درست آن است که برای نهی کردن از چیزی، از م نهی استفاده شود، یعنی مثلاً باید گفت: مترس!، میازار!، مده!، مبادا! (نه نترس!، نیازار!، نده!، نبادا!) و تنها برای نفی کردن (یعنی منفی کردن فعلی) ن نفی به کار رود، مانند: من گفتهٔ او را باور نمی‌کنم، چند روزی است که رامین را ندیده‌ام. او در این باره چیزی نگفت.

  منبع: شورای گسترش زبان فارسی

معرفی بزرگ علوی و داستان گیله مرد « درس ششم ادبیات دوم متوسطه »

بزرگ علوی داستان نویس معاصرمعرفی بزرگ علوی و داستان گیله مرد « درس ششم ادبیات دوم متوسطه »
بزرگ علوي در سال 1283 هجري خورشيدي در خانواده بازرگان و مشروطه خواه بدنيا آمد. پدرش ابوالحسن از مبارزان آزاديخواه دوران جنبش مشروطيت، پسر بزرگ حاج محمد صراف مشروطه خواه و نماينده دور اول مجلس شوراي ملي بود.
ابوالحسن در سال 1302 دو پسر خود ( مرتضي و آقابزرگ ) را براي تحصيل به آلمان فرستاد. بزرگ پس از پايان آموزش در سال 1307 به ايران مراجعت کرد و بکار تدريس در شيراز و تهران پرداخت. بزرگ علوي در دوران تحصيل و اقامت چندين ساله در آلمان با آثار نويسندگان اروپايي آشنا شد و از ادبيات اروپايي تاثير پذيرفت. آشنايي او از نوجواني با ادبيات و هنر آلمان و اروپا و از جمله تسلط به زبان آلماني در کنار استعداد در نويسندگي، زمينه اي بود که حدود يکسال پس از ورود به ايران با ترجمه کتاب " دوشيزه اورلان " اثر " شيلر "، شاعر آلماني و کسب و کار خان وارون اثر " برنارد شاو "، نمايشنامه نويس ايرلندي، گام در راه شناساندن نويسندگان بزرگ غربي به ايرانيان برداشت.

معرفی بزرگ علوی و داستان گیله مرد « درس ششم ادبیات دوم متوسطه »

شیوه نامه ارزش یابی پیشرفت تحصیلی فارسی متوسطه (پایه ی اول)

به نام پروردگار

شیوه نامه ارزش یابی پیشرفت تحصیلی فارسی متوسطه ( پایه ی اول )

ارزش یابی یکی از عناصر بسیار مهم برنامه درسی است که تنها به پرسش‌های کلاسی یا آزمون های پایانی محدود نمی شود. وقتی که محصول برنامه درسی به شکل بسته آموزشی در اختیار مخاطبان و مجریان قرار گرفت، انتظار می‌رود معلمان به منظور اطمینان از میزان تحقق اهداف برنامه، از آزمون‌ها و شیوه‌های توصیه شده برای ارزش یابی استفاده کنند. پیشنهاد می شود در انتخاب شیوه های ارزش یابی اصول زیر رعایت شود:

 شیوه ی ارزش یابی با اهداف آموزشی و سایر عناصر برنامه متناسب باشد و معلوم کند که هر کدام از شیوه ها و مهارت ها چه دانش، مهارت و نگرشی را اندازه می گیرد.

 شیوه ی ارزش یابی باید با رویکرد برنامه تناسب داشته باشد، مثلاً در برنامه ای که فعالیت محور است، شیوه های ارزش یابی در عین توجه به فرایند آموزش، نتیجه و محصول آموزشی را نیز مورد توجه و سنجش قرار می دهد.

شیوه نامه ارزش یابی پیشرفت تحصیلی فارسی متوسطه (پایه ی اول)

طنز دانش آموزان عزیز لطفا" این جوری نباشین...

طنز دانش آموزان عزیز لطفا" این جوری نباشین...

در طول ترم        

                 سه روز مانده به امتحان
                                       دو روز مانده به امتحان
                                                            شب امتحان                                                         

                                            یک ساعت مانده به امتحان

                           سر جلسه امتحان

        هنگام خروج از جلسه
 یک هفته بعد از امتحان

پاورپوینت نحوه ارزشیابی درس ادبیات فارسی کلاس هفتم توسط مولفان

پاورپوینت نحوه ارزشیابی درس ادبیات فارسی
کلاس هفتم متوسطه اول
توسط سرکار خانم زهرا سلطانی مطلق
از مولفان کتاب فارسی هفتم

http://s1.picofile.com/file/8100951292/45.gif

معرفی کتاب بستان العارفین اثر طبسی نیشابوری


تألیف آن احتمالاً حدودنیمه ی دوم قرن پنجم قمری کتابی صوفیانه - عرفانی ، احتمالاً از محمد بن احمد بن ابی جعفر طبسی نیشابوری( متوفی در 482 قمری ) مشتمل است بر25 باب که ده باب در کرامات ده تن از زاهدان معروف صوفیّه وپانزده باب دیگرهرباب در آیه ای از قرآن یا خبری از رسول (ص) وسراسر مشحون به حکایات ونکته ها واشارات است.مؤلّف اعتقاداتی شبیه به هجویری در کشف المحجوب وابو القاسم قشیری دارد«بُستان العارفین وتُحفـة المریدین» همراه با منتخب رونق المجالس » هر دو بار توسط احمد علی رجایی به چاپ رسیده است.  
منبع : فرهنگ ادبیات فارسی محمّد شریفی ص 291

جمله و انواع جمله از حیث ارکان ،پیام ،مفهوم ،نظم و فعل

جمله و انواع جمله از حیث ارکان ،پیام ،مفهوم ،نظم و فعل

جمله مجموعه‌اى است به‌هم‌پیوسته از کلمات که پیامى را بیان مى‌کند. جمله داراى اجزاء و ارکان است. ارکان جمله آن قسمت‌هایی هستند که اگر حذف شوند، ساختمان جمله از هم می‌پاشد. اجزاى جمله آن‌ها هستند که حذفشان به ساختمان جمله آسیبى نمى‌رساند.

اقسام جمله از لحاظ ارکان:

1. نهاد (مسندالیه یا فاعل) + فعل خاص: محمد آمد.

 

2. نهاد + مفعول + فعل خاص:محمد کتاب را آورد.

 

3. نهاد + مسند + فعل اسنادی: محمد با هوش است.

 

هر یک از این سه هسته، معمولا اجزایى مى‌پذیرند از قبیل متمم، قید، بدل و مضاف‌الیه.

جمله و انواع جمله از حیث ارکان ،پیام ،مفهوم ،نظم و فعل

400ضرب المثل فارسی با معنی و مفهوم به کاررفته در کتابهای فارسی راهنمایی ودبیرستان

400ضرب المثل فارسی با معنی و مفهوم به کاررفته در کتابهای فارسی راهنمایی ودبیرستان

۱-  آب از آب تکان نخوردن : کنایه از آرامش : بدون نگرانی

2- آب از آسیاب افتادن :آرامشی برقرار شد- سرو صدا خاموش شد

3- آب از سر گذشتن:امید نداشتن-  به پایان آمدن امری

4- آب آمد و تیمم باطل شد :اصل کار آمد وفرع بی مورد است

5- آب توی دلش تکان نمی خورد :آرام وآهسته حرکت می کند

400ضرب المثل فارسی با معنی و مفهوم به کاررفته در کتابهای فارسی راهنمایی ودبیرستان

شيوه نامه ي ارزش يابي فارسي تازه تاليف دوره ي راهنمايي

شيوه نامه ي ارزش يابي فارسي تازه تاليف دوره ي راهنمايي
ارزش يابي آزمون هاي مستمر و پاياني درس هاي فارسي ( مهارت خواندن وكاربست ريز مهارت هاي خوانداري )؛انشا (مهارت نگارش و خلاقيت هاي نوشتاري ) واملا (مهارت درست نويسي و توانايي تشخيص شكل هاي نوشتاري ) ، منطبق با مصوّبه ي شوراي عالي آموزش و پرورش و آيين نامه ي ارزشيابي دوره ي راهنمايي به شرح زير  است :
1-  خواندن فارسي: شفاهي - عملي (20 نمره)

ارزش يابي تكويني : 20 نمره
آزمون تكويني (مستمر) مي‌تواند شامل  موارد زير باشد : روخواني متن با رعايت آهنگ و لحن ، درك مطلب، خودارزيابي، دانش‌هاي زباني و ادبي، كارگروهي ، حفظ شعر،مطالعه و كتاب خواني وپژوهش،توانايي در سخنوري وفنّ بيان،پاسخ به فعّاليّت‌‌ها و تمرين ها،شعرخواني و روان خواني.
يادآوري : نمره ي هر يك از ريزمواد ها ي بالا به تشخيص معلّم و متناسب با شرايط كلاس و درس تعيين مي شود.
ارزش يابي پاياني : 20 نمره

شيوه نامه ي ارزش يابي فارسي تازه تاليف دوره ي راهنمايي

روش های ایجاد انگیزه و رغبت در دانش آموزان توسط معلم

روش های ایجاد انگیزه و رغبت در دانش آموزان توسط معلم

انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی قابل تقسیم است.از انگیزه بیرونی می‌توان به تقویت‌کننده‌هایی چون پول، تائید، محبت، احترام، نمره ،واز تقویت‌کننده‌های درونی می‌توان به رضایت خاطر و احساس خوب از یادگیری اشاره کرد.آنچه که بیشتر موجب رفتار خود‌جوش می‌شود، انگیزه درونی است. هدف عمده فعالیت‌های پرورشی معلم یا مربی این است که دانش‌آموز به تدریج از انگیزه‌های بیرونی به سمت انگیزه‌های درونی هدایت شود.
تفاوت اساسی افراد دارای انگیزه درونی با افراد دارای انگیزه بیرونی این است که افراد با انگیزه درونی احساس کفایت بیشتری در خود دارند و کمتر به دیگران اجازه می‌دهند که محرک رفتارشان شوند. این گروه از دانش‌آموزان، خود تعیین کننده رفتارها هستند و به خاطر کفایتی که در خود احساس می‌کنند، باور دارند که می‌توانند با رفتارشان بر محیط خود تأثیر بگذارند.

این گروه از دانش آموزان با انگیزه درون‌گرا، تصورشان این است که موفقیت و عدم موفقیت در تحصیل به خاطر نحوه رفتار صحیح یا غلط خودشان است. اما برخلاف آنها، دانش‌آموزان باانگیزه برون‌گرا، احساس بی‌کفایتی یا کفایت کم داشته و همواره تصور می‌کنند که موفقیت آنها تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر:معلم و سوالات سخت است. این گروه از دانش‌آموزان حتی اگر درس بخوانند، باز هم موفقیت چندانی نخواهند داشت. چرا که اندک تلاش آنها به خاطر همان انگیزه‌های بیرونی، همچون فرار از تنبیه یا کسب خواسته معلم است. اینان در صورت کسب موفقیت اندک هم آن را به شانس و تصادف نسبت می‌دهند و نه به تلاش و استعداد خود.

روش های ایجاد انگیزه و رغبت در دانش آموزان توسط معلم
عضویت در خبرنامه سایت